måndag 16 mars 2009

Man ser det man väljer att titta på



Hej J och alla andra!

Detta är ett svar till J's kommentar på inlägget WHY kvinnodagen WHY:

Jag tror att vilken kvinna som helst kan komma dit hon vill om hon förväntar sig att göra så. Jag tror att kvinnor i andra länder, självklart, kan ha annorlunda situationer. Jag sa något om att detta handlade om Sverige i texten. Men ändå så tycker jag att det är väldigt fel att ha en sådan dag för då väntar man på att bli räddad. Man säger: gör något åt saken, med en sådan dag. Om det är viktigt för en kvinna att tjäna lika mycket, eller mer än en man så bör hon göra något åt den saken varje dag! Om hon inte vill bli misshandlad mer så finns det mycket att göra åt det med. Jag tror att exakt allt en kvinna kan tänka sig behöva och mycket mer, finns och att den som inte söker det kommer inte heller finna det. Jag tror att så länge vi letar efter bevis för orättvisor så kommer de finnas där och de som söker efter lösningar finner istället det. Jag tycker att en sådan dag hör ihop med arga eller ledsna känslor. Jag föredrar tacksamhet.
En dag om året där de som vill kan vara tacksamma över hur jämställt det är, i vissa länder, framför allt, och hur man lyckats komma så långt. Jag tycker att det finns två sidor av allt och man kan välja vilken man ska fokusera sig på. För att rättvisa ska finnas måste det finnas orättvisa. För att fattigdom ska finnas måste rikedom vara motsatsen.

Alla människor som fokuserar på det dåliga, som inte är medvetna, har och kommer alltid få mer utav det dåliga. Så som saker är har det blivit. Det är fel att skylla den internationella kvinnosituationen på något för då gör man det istället för något åt saken. Klagande är inget konstruktivt. Det tynger ner en och tar oftast bort ork till att göra något.

Varje dag borde vara ett firande av ens egna liv och framgång och allt man kan tänka sig vara tacksam för.

Jag tycker bara det är löjligt att man sitter och klagar över situationer som inte är nödvändiga. Inom varje ämne finns minst en expert som skrivit bra böcker om ämnet. Vill man bli, smal, rik eller stark så FINNS det en massa recept. Allt som andra har gjort kan man göra själv, givetvis finns det undantag så ni slipper uppmärksamma mig på detaljer hehe.

Puss & Kram,
hoppas att du läser och svarar J =)

3 kommentarer:

  1. Först och främst, som jag sa i mitt första svar; dagen är inget firande och ingen klagodag heller egentligen. Tanken är att uppmärksamma de orättvisor som odiskutabelt existerar. Om man med hjälp av en dag kan skapa medvetenhet inom ett ämne är det mer sannolikt att vi gör något åt problemet (se bara på de framsteg miljörörelsen gjort genom att göra samhället medvetet om problemen). Givetvis kommer inte problemen bara försvinna med hjälp av dagen, men det ger en plattform för att skapa dialog och i längre sikt skapa utveckling.

    I ditt första inlägg beklagade du att man sätter människor inom 'labels', kategorier och olika fack; men int. kvinnodagen är ju en protest EMOT detta. Dagen förespråkar att alla människor oavsett kön/'label' förtjänar samma rättigheter och allt samhället har att erbjuda.

    Men verkligheten är inte utopisk, kvinnor har inte samma möjligheter som män har att bli vad de vill. Givetvis är ingenting omöjligt och vilken kvinna som helst kan bli vad hon vill som du sa. MEN det är ofta svårare för kvinnor att nå dit och för att nå dit så behöver hon förmodligen arbeta dubbelt så hårt än vad mannen hade behövt. Låter detta rättvist? Byt ut ordet 'kvinna' mot 'invandrare' och ordet 'man' mot 'svensk' så blir min poäng ännu tydligare.

    Ditt resonemang att rättvisa existerar om orättvisa finns är ologiskt och en omöjlig ekvation. Rättvisan existerar inte om orättvisan existerar, först när orättvisan är utraderad existerar rättvisa. Dessutom säger du att att klaga är icke-konstruktivt. Men att klaga är att protestera och att protestera är ett sätt att agera. Att inte agera är att vara passiv och att acceptera orättvisan man upplever.

    Nej, vi bör vara medvetna om vilka brister vi människor har för att därefter kunna motarbeta de och dessutom var öppna om detta (dvs klaga/protestera när vi anser något är fel). Jag, som en man, är väldigt medveten om de orättvisor kvinnor utsetts och har utsatts för utav det manliga könet, denna medvetenhet ger mig möjligheten att göra något åt det och jag tar varje tillfälle vid akt att försvara jämlikheten mellan mannen och kvinnan.

    Jag tror egentligen vi tycker likadant, men att vi har olika åsikter om hur vi bör nå dit.

    Mvh, J.

    SvaraRadera
  2. Hej igen J!!! =)

    Jag känner att jag måste förklara mitt sätt att se på världen. Jg tror att alla vi människor, Skapat våra liv exakt som de är idag. Jag tror att alla vi är 100% ansvariga för det som sker/inte sker i vår vardag. Jag har inte alltid haft denna kunskapen men nu när jag lärt mig om det så kan jag inte låtsas att jag inte vet. Universums lagar, och jag går inte in på det mer just här. Men mina tidigaste inlägg handlar lite om det och jag kommer skriva inlägg om det senare idag. Om du sett filmen the Secret kanske du vet vad jag menar. Annars kan du kolla upp the 100 day reality challenge på youtube.

    Jag förstår dig men jag väljer att se aker annorlunda. Jag måste göra såhär därför att 1, det känna mycket bättre och 2, jag tror att om man istället för att upplysa om orättvisorna - har tusen andra bättre alternativ på något att upplysa om.

    Jag är så glad för dina svar!!! Jag är medveten om att mitt sätt att tänka är annorlunda men det är så befriande. Mycket av allt jag lärt mig de senare åren hr fått mig att inse att AlLT DU SER PÅ FÖRÄNDRAS NÄR DU FÖRÄNDRAR SÄTTET DU SER PÅ DET!

    Jag vill sprida min kunskap till de som är intresserade och hänvisa till dagens ledande experter inom de olika ämnena.

    Puss på dig J, jag är tacksam över att du tar dig tid att skriva intressanta och faktagivande kommentarer! Och att du kommer tillbaka och läser mer, fast än att vi inte är helt överens =D

    SvaraRadera
  3. Klaga och protestera är inte samma som att sätta gränser och jag tycker att alla ska ha sina gränser, men protest och klagan är inte det enda sättet. Det finns andra sätt som riktar sig mot det man vill ha mer av och kanske strunta i att protestera. Istället kan man föra nån kampanj mot det "nya", på så sätt slipper man protester mot sin protest tex, man slipper vara med i det "arga tåget" och bara den anledningen är en tillräckligt stark för mig att inte vilja ta del av det.

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto
Malmö, Skåne, Sweden
Med denna bloggen vill jag hålla min inspiration på hög nivå och inspirera andra!

Min blogglista

Bloggintresserade