söndag 8 mars 2009

Åsiktsfrihet? - rädd för svarta män


Jo, jag antar att man får vara rädd för vem man vill... Eller vill och vill... Miss Maddis säger att hon är rädd för svarta män och jag kan inte släppa det. Jag tycker att det är fult att skriva så, även om hon påstår att hon bara är ärlig. Jag söker inte konflikt utan vill få ett slut på detta.

Man Kan Inte Skriva Så Bara!

Jag undrar hur hennes söner hade känt sig om hon sagt till dem:
-Senare när ni blir äldre och blivit män, då kommer kvinnor vara rädda för er eftersom ni är hälften afrikaner. Och då ska ni inte flytta ut till småhålor därför att då skrämmer ni de stackars familjerna. Prata aldrig med kvinnor när det är mörkt, ställ de inga frågor för de kommer tro att ni ska våldta dem. Be aldrig om hennes nummer eller verka intresserad, för att eftersom ni är halvt afrikaner så är det ju bara läskigt.
Nu är ju pojkarna vita, så de lär förhoppningsvis slippa rasism pga sin Sydafrikanska sida, men ändå...

Jag tror att vilken svart kille som helst som läser hennes blogginlägg "svarta män gör mig rädd" undrar om de kommer råka ut för samma fördomar när de blivit vuxna män. Är det verkligen rätt att inte bara tala om sina ogrundade rädslor, utan även stå för dem? Stå för rätten att vara rädd? Alla vet att man får vara rädd, men bara en idiot sårar en massa människor med det. Jag kan tom känna förståelse för din rädsla, men jag hade skämts över mina fördomar och försökt arbeta med dem. Inte stå på mig och säga att jag har rätt till det, för det är självklart...

Sverige är ett fritt land och det finns mycket att säga, mångas åsikter ska höras. Men varför? Alla har vi åsiktsfrihet och alla använder vi det på olika sätt. Somliga använder det för att trycka ner andra och det är sorligt... När man fokuserar på det dåliga, så som jag gör nu, så glömmer man bort det viktiga - motsatsen. Jag har skrivit mycket om rasism men vad jag älskar är blandningen av människor. Jag älskar malmö därför att jag alltid haft kompisar från olika länder. Vi har lärt varandra olika ord på olika språk. Vi har lärt oss om olika kulturer och religioner. Vi har lärt oss så mycket från varandra och utan allt det hade jag inte varit jag.

It takes a Village to Raise a Baby and I would like to thank my village, the world!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Malmö, Skåne, Sweden
Med denna bloggen vill jag hålla min inspiration på hög nivå och inspirera andra!

Min blogglista

Bloggintresserade