lördag 7 februari 2009

Stai Attento - Dagens Ord - Be Careful




"The more thoroughly we comprehend what causes our own suffering as well as the suffering of war, violence and separation, the less likely we are to create those conditions for one another."






När jag läste detta stannade jag till. Jag vet att det stämmer... Ibland är jag en riktig hycklare och när jag får smaka på min egen medicin så tänker jag om. Tyvärr måste det kännas ibland för att jag ska förstå. Man blir mer ödmjuk och får en annan uppfattning om situationen.


Det stod också:




We must enter the pain that ends our pain.


*


The purpose isn't simply to get out of our own suffering; it's also to have insight into others.






Jag tror att allt för många människor flyr från sina känslor. När man får ångest eller känner sig ledsen så tror jag att det bästa är att försöka förstå sig på sina känslor och därmed sig själv. Att undvika känslan kan inte annat än skjuta upp det till ett senare tillfälle. Jag tycker att det är modigt att våga handskas med allt när det kommer men precis som det är en vana att skjuta upp känslorna och inte reagera sansat så blir det en vana som man behärskar bättre och bättre.




Jag har länge haft problem med agression. Jag flammar upp på några sekunder och gör spontana och dumma grejer som jag inte hunnit tänka genom. Så känns det iallafall... Detta är något som byggts upp och precis som jag varit på en väg mot mer aggressivitet så har jag vänt mig mot en ny väg, mot fridfullhet och även om det fortfarande är en vana så har jag andra vanor med, som att stanna och tänka genom det först. Ibland går det bra ibland inte. Det beror på hur fokuserad jag varit på fridfullhet den dagen.




Vad jag inte alls tänkt på...


Det är hur mycket bättre jag blivit med människor jag inte känner. Förut kunde jag bråka med 3 människor under en tur i stan. Numera struntar jag i småsaker som Kunde Irriterat mig. Jag väljer oftast att handskas med det när det händer och känner jag för att säga något till en människa så gör jag det MEN det brukar oftast vara något som inte irriterar den andra personen utan kanske får dem att tänka om.




Ett exempel:


Sist när jag var i tvättstugan så hade jag lite kläder kvar att torka och ingen hade kommit på tvättiden efter. Jag gick ner för att sätta de sista kläderna en stund till i torktumlaren och träffade en tjej som tvättade kläder i en maskin. Hon sa att eftersom ingen kommit på en timme så beslöt hon sig för att tvätta. Jag sa javisst, det är inte min tid och jag är klar (sen såg jag att kläderna fortfarande var lite fuktiga) så jag hade stoppat in dem i torktumlaren och höll på att torka bort ludd så kom en annan kvinna in med tjejen som tvättade och den andra kvinnan var förbannad. Hon frågade surt:


-Vems kläder är detta? Och pekade på torktularen.


-Mina sa jag, sen tittade jag på tjejen och sa: Jag tänkte torka dem en stund till medans dina kläder kvättas. Då sa kvinnan högt och argt:


-Nej! De ska ut för jag ska LÅSA! Det är min tid nu och jag vill inte ha någon här inne. Sen gick hon och tjejen ut.




Då valde jag att inte säga något utan fortsatte att torka bort ludd. Jag blev så arg i någon sekunde sen tänkte jag, stackars henne som är ännu argare och inte ens förstår hur hon beter sig. Vill inte samarbeta eller vara trevlig och hon har inget att förlora... Då ville jag vara lustig och kom på vad jag skulle säga när de kom tillbaka. Min idé var att säga:


-Ha en bra dag, speciellt Du!


Men som tur är så styr jag inte ehla universum utan bara mig själv och kvinnan kom tillbaka själv. Vad kunde jag säga nu? Jag la ner min mentala stridsyxa och log och sa:


-Ha en bra dag!


-Va??


-Ha en b r a d a g!


-Aha, tack! Nä jag har varit helt stressad, jag slutade jobbet precis och så har någon tagit min tvättid och nu är en maskin upptagen.


-Jaha ok... Så gick jag. Kanske inte helt uppmuntande men det var ett mycket bättre beteende än vad mitt gamla jag var van vid. Jag var rätt stolt över min anger management den dagen för den gamla jag hade inte gett upp. Jag hade säkert tvingat kvinnan att se på när jag torkade mina kläder eftersom hon pga sin försening inte längre hade rätt till den bokade tiden osv. Men hur jobbigt hade inte det varit? Jag har lärt mig att den lätta vägen oftast är det rätta vägen...






Dagens ord- Stai Attento - be careful


Var försiktig med det du tänker, för det leder oftast till det du gör.


Var försiktig med det du gör, för det leder oftast till det du upplever i din omgivning.


Var försiktig men lev med glädje och njut av dina beslut.


Reagera inte på din omgivning utan ge dig tid att besluta och känna. Du har en instinkt av en anledning, lyssna på den, lär av den.


Agera mera, reagera mindre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Malmö, Skåne, Sweden
Med denna bloggen vill jag hålla min inspiration på hög nivå och inspirera andra!

Min blogglista

Bloggintresserade