måndag 23 februari 2009

Sannolikhetsläran är inget mer än statistik

Linda Wictoria





Du har 30% chans att överleva...

Vad säger detta påstående? Vad innebär det? Varför säger man så ens? Är det relevant?

Påståendet säger att utav 100 människor som upplevt detta så har 30 överlevt...

Det innebär att om du exempelvis har cancer och går igenom proceduren 100 gånger så lär du överleva 30 gånger...

Man säger så för att människorna ska ha en delad uppfattning om hur framtiden ser ut.

Det är inte relevant.


Varför det inte är relevant? Därför att i statistik finns inte plats för detaljer. Där talar man inte om VARFÖR de 30 procent som överlevde överlevde. För mig är det det enda som är relevant. Om jag vill göra som en människa vill jag veta HUR den gjorde det. Jag bryr mig inte om att ta reda på hur många som misslyckades eftersom det inte är misslyckandet som uppmärksammar mig. Jag tjatar om fokus. Fokus på det man vill ha, på det man söker. Fokus ska ligga på leva, hälsa och annat gott. Inte risk, sjukdom och död. Läkare borde berätta inspirerande historier om andra som klarat sig bra och berätta lite om dem. Jag kan förstå att det kan vara svårt när man upplevt så mycket tråkigheter men det tar bara 3 veckor för att skapa en ny vana så... EVERYTHING IS POSSIBLE...!

Vad jag menar med att statistiken inte spelar någon som helst roll är att i ett fall så spelar individen den största rollen, inte sjukdomen eller annat. Och när det gäller att klara av en sak vare sig det är en sjukdom eller en annan slags kris så handlar det om människan och hennes inställning till detta. Hur hon hanterar allt.

Statistik är en jättebra sammanställning av vad som redan skett men ur-uselt som framtidssyn. Alldeles för allmän och med en frånvaro av detaljerad infrormation.



Summan av kardemumman:

- Tro på er själva. Bara för att "alla" säger att du inte kommer klara det så ska du veta att det inte spelar någon roll förrän du känner att det spelar någon roll.

- Kom ihåg att när vi var små så visste vi helt naturligt att vi kunde bli vad vi än ville, sen lät vi mycket spela en massa roll (OBS! Gäller inte er som lever er dröm).

- Du behöver inte veta hur det ska ske, ditt jobb är att veta att du kommer klara det, oavsett vilka utmaningar du kan ställas framför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Malmö, Skåne, Sweden
Med denna bloggen vill jag hålla min inspiration på hög nivå och inspirera andra!

Min blogglista

Bloggintresserade