tisdag 8 september 2009

In Brazil they speak portuguese

A lot of people think that people either speak spanish or brazilian in Brazil. The truth is that neither is right! The language spoken is PORTUGUESE. So next time you meet someone from Brazil, dont say: Hola! Buenos dias! In portuguese we say: Ola! Bom dia! Small change, Big difference!


Och sen för er som inte gillar att läsa engelska, eller som inte kan. Min mormor får hjälp av sjuksköterskor hemma och idag var det en som följde med för att lära sig. Jag antar att han visste att hon är från Brasilien när han kom hit. Han sa: Hola! Buenos dias! Då började jag tänka på hur MÅNGA gånger jag hört det förr. Visst kan de flesta lite spanska, men varför ska folk låtsas vara kunniga genom att prata ett språk som inte alls har med landet att göra? Som om: jaha, du är Svensk, alltså från Skandinavien. Då kan du väl Danska/Norska? Haha ja, jag låter nog irriterad men et är jag inte. Vill bara upplysa människor som fortfarande inte vet att i Brasilien så pratar man portugisiska. =)


Just nu har mormor en granne hemma på kaffe. Han är så gullig och påminner mig väldigt mycket om en herre jag jobbat med i ett vårdboende. Jag saknar att jobba med äldre, något otroligt!! Däremot kan jag minnas hur många arbetskollegor påminde om vissa människor i högstadiet och just den delen saknar jag inte!

Kanske återkommer sen, men just nu måste jag gå.

Love, love & love

Natta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Malmö, Skåne, Sweden
Med denna bloggen vill jag hålla min inspiration på hög nivå och inspirera andra!

Min blogglista

Bloggintresserade