torsdag 28 augusti 2008

Vardagsbekymmer

Alla bekymmer är onödiga. Vi skapar problemen i våra tankar utan att veta om det, helt omedvetna om vad vi gör. Vi har med oss vårt bagage och vi ser världen genom vårt filter. Vi ser sällan verkligheten som den är, bara vår tolkning. Vi ser våra tankar som en del av oss och tror därför oftast mer på dem än på sanningen. Våra tankar är inte vem vi är, våra tankar grundar sig på hur vi lever och har levt, ingenting om HUR man är eller VEM man är. Det är bara ett resultat av din livshistoria. Likaså dina kläder, de säger en del om hur du lever men ingenting om dig. Vi människor vi har en fantastisk hjärna som oftast missbrukas, vi tänker inte vi blir utsatta för tankar. Vi har ca 90.000 tankar om dagen och 95% är samma tankar som vi hade igår. Hur går det till? Varför är det så? Jo, eftersom de flesta inte kontrollerar sina tankar så tar något annat över dem- Egot. Egot är den del av dig där alla dina bördor sitter, egot är den mentala bilden du har av dig själv. I egot finns alla roller du spelar och alla förbetämda tankar du har om livet. det är inte alls du, det är bara ditt ego. Det är egot som älskar problemen, det är genom problem det växer och får liv. Utan att känna till egot är det vanligt att man misstar det för sig själv.
När en situation utspelar sig kan man antingen finna sig i det eller ej. När egot tar över börjar man oftast leta efter fel eller något att klaga på för att samla på sig mer energi. Eftersom det består av negativ energi så är det inte så konstigt att man omedvetet letar efter elände. Eller ja, egot letar efter elände åt er. Utan att veta det så är ni beroende av bekymmer eftersom annars dör egot. Vi har nästan alla detta lilla monster i oss och det är vårt filter, vårt ego som skapar problem i våra liv. Att försöka ändra på "vad som är" känns som det lättare alternativet men det är egot som lurar dig till att tro det. Att finna sig i "vad som är" är ALLTID det lättaste alternativet. Att inte göra något motstånd ger dig ro i livet, men så länge egot är uppe och luras så vill man inte ha ro, man vill ha drama i livet. Man vill ha något eller någon att klaga på och i sin tur så är det alltid någon som klagar på dig. Det är andra människors egon som växer genom kommunikation med ditt ego. När 2 människor möts är det egentligen 4 varelser. Du och ditt ego och den andra med sitt ego.

Om man börjar bli medveten om att man har ett ego och att det är egot som söker anledningar till dig att vara olycklig så kanske man lägger märke till egots tankar också och kan genom medvetenhet se situationer som de är, inte genom sitt tanke-filter som förvränger situationer. Försök inte se vem som har rätt eller fel, försök inte ge ut en bild av dig eller hur du är. Var bara uppmärksam på situationerna som de är, utan dina tankar om dem, så lär du se att "problemen" du har inte är mer än din syn på sitationen. Släpp de negativa tankarna när du märker att de inte ger dig lycka. Släpp dina fördomar när du ser att de inte låter dig ta in helheten. Släpp dina tankar om hur saker SKA vara för att njuta av dem som de verkligen är.

Man kan inte vara olycklig och lycklig samtidigt, så bestäm dig här och nu hur du ska må just nu. Varje gång du tänker på ett "problem" fråga dig själv: Är detta det bästa jag kan göra av min tid? Är dessa tankarna gynnsamma för mig? Löser jag något genom att må dålig? Vilken nytta gör min olycka? Finns det något jag gillar som jag kan göra just nu istället? Är dessa de bästa tankarna jag kan nå?

Om du mår dåligt och anstränger dig för att må bra, stanna upp. Släpp tankarna och koncentrera dig på din andning. Sitt ett par minuter med rak ryggrad och fokusera på din andning. Låt tankarna komma och gå och återå till andningen, lägg all fokus där. Hur känns det när du andas in? Hur känns det när du andas ut? Andas med magen och håll bröstet avslappnat och stilla.
När man andas ett par minuter utan att låta tankarna flöda kan mirakel ske. I den lilla tankeluckan. Testa och se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Malmö, Skåne, Sweden
Med denna bloggen vill jag hålla min inspiration på hög nivå och inspirera andra!

Min blogglista

Bloggintresserade