torsdag 21 augusti 2008

Mobbing

Alla har någon gång antingen blivit mobbade, mobbat någon eller sett mobbing pågå. De flesta "lösningar" som finns idag grundar sig på att ändra, eller försöka ändra på mobbaren. Det kan endast ge ett tillfälligt resultat, det kan ändra eller ta bort symtomen men aldrig ursprunget till problemet. Det kommer att fortsätta uppstå antingen från mobbarens håll, kanske med andra människor men framför allt den som blivit mobbad.
Det är lika vikigt för varje människa att lära sig att inte låta omvärlden styra dina tankar eller känslor. Att vara 100% ansvarig för sina handlingar och känslor. Glädje är inget som händer en. Man kan inte bli utsatt för glädje, det kommer inifrån dig och detsamma gäller ledsamhet. För varje individ är det av lönsamhet i längden som man ska lära sig självkontroll och avslappning, att leva i fred. Det är inte förrän då man har ett "drömliv", det som så många andra verkar ha men som verkar långt ifrån ens egen verklighet.
Om man upplever att man blir mobbad då skapar man mer av det. Man blir ett offer som väntar på att något ska hända, det händer med alla som ser sig som offer i situationer. Att se sina egna handlingar och förstå reaktionen är också av bästa intresse. Ingen annan kan diktera hur du ska må och ingen annan kan påverka hur du mår genom gärningar. Dvs, om du inte tar saker personligt. När man tar saker personligt så ser man inte verkligheten. Man ser sin tolkning av verkligheten vilket kan skilja sig helt från vad som egentligen händer eller hänt. Ibland förstår man bättre i efterhand men det är oftast om någon som man anser vara livsförändrande händer. En näras död, förändring i karriären, bli förälder eller tragedi och mycket annat. Oftast skyller man på någon annan eller något annat tex. en situation. Jag blir inte lycklig förrän den människan slutar mobba mig. Jag blir inte lycklig förrän jag får det, blir det, kommer dit. Anledningen till att man aldrig når lycka genom att tänka så är därför att man sätter lyckan någonstans där man inte är och man skapar mer anledningar till att inte vara lycklig. Så länge du ser dessa anledningar som riktiga så är de riktiga.

Mobbing kan bara stoppas genom att låta människor veta att ingen kan mobba dig om du inte tillåter det. Men tillåta menar jag inte att du ska försöka påverka en annan människa att sluta göra något eller börja göra något, utan att inte låta något som andra gör vara en del av ditt liv om det inte gynnar dig på långsikt.
Ser du dig som offer så väljer du, medvetet eller ej, att tillåtas att bli mobbad genom hela livet. Inte bara mobbad men känna att saker är fel och att din lycka beror på en förändring i situationen. Man får se verkligheten som den är och acceptera den och vara lycklig oavsett. Man ska gilla nuet. Det är inte i framtiden eller i dåtiden saker sker eller som känslor känns eller som tankar tänks eller som saker görs, det är endast i nuet och det är i nuet vi har makt. Vi har ingen makt i det vi pratar om när vi pratar om framtiden. Idag kan jag inte göra något imorgon, jag kan bara göra det nu. Jag kan inte vara glad igår eller imorgon, jag kan bara vara glad nu. Vi har bara nuet och det är i nuet makten finns. Nuet är det mäktigaste som finns därför att det är allt som finns att uppleva. Du kan tänka på igår men det är nu du tänker. Igår finns inte, bara tankarna av igår och fastän tankarna är vekliga så är inte igår det. Tid är inte verkligt, det är en uppfattning av verkligheten. Därför finns bara nuet.

Känner du dig mobbad nu så är det nu du måste göra en förändring. Det kan vara olika vägar man tar men alla kommer inse samma sak till slut. Jag är inte mobbad, jag ser mig som mobbad. Jag känner mig mobbad. Jag är inte mobbad, verkligheten kan vara att någon säger något åt dig men de kan inte tvinga dig att känna någon känsla. Det är verkligheten. Att se situationen utan att identifiera sig eller sitt liv med det. Du behöver inte ens blanda in dig i mobbingen, det är det jag menar. Du kan välja att vara utanför situationen och observera det istället. Utan att se det som en del av ditt liv. Om du inte gör reagerar så har du inget med det att göra. Med reagera menar jag att i samma stund känna en negativ reaktion. Att få inspiration vid tillfället och agera är något annat.
Så se mobbingen för vad det egentligen är, en individ eller grupp som inte mår bra och föröker på fel sätt läka sina sår och må bättre. Fel sätt är det inte därför att det är taskigt eller elakt utan för att det inte ger långvarig effekt. Det är något som tar bort eller minskar symtomen, men som inte tar hand om orsaken. Därför fungerar inte heller straff eller separation. Man ska inte se saker som fel, men ska se det som en guide till vad som är rätt. Lär dig och gå vidare. Lev i nuet. Se verkligheten som den är, upptäck dig själv när du gör saker eller tänker tankar som inte gynnar dig, observera. Lär dig observera. Lär dig vara medveten om vad du gör och om din omgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Malmö, Skåne, Sweden
Med denna bloggen vill jag hålla min inspiration på hög nivå och inspirera andra!

Min blogglista

Bloggintresserade